torstai 23. maaliskuuta 2017

Älä pidätä liikettä

Hermokudos on aistivaa kudosta, oli se kiinnittynyt mihin tahansa, esimerkiksi lihaksiin. Hermokudos on myös hapennälkäistä kudosta, minkä vuoksi se tarvitsee hyvän verenkierron. Usein ollessamme pitkään paikallaan staattisissa asennoissa, vaikkapa lukiessa hyvää pokkaria, huomaamme, että jossain päin kroppaa alkaa kolottaa ja syntyy lihaskipua. Luonnollisesti vaihdamme tällöin asentoa, jolloin olo helpottuu taas hetkeksi. Kun nousemme ylös ja lähdemme kävelehtimään, olo vertyy entisestään.

Varsinkin lapset ja eläimet tekevät näin aistinvaraisesti. On aivan luonnollista väistää kipua ja kolotusta. Sen sijaan aikuiset ihmisolennot osaavat keskittää huomionsa muualle ns. "tärkeämpiin asioihin", kuten työntekoon. Itse asiassa se vaikuttaa kolotuksen voimakkuuteen olennaisesti huomioimmeko kehon viestejä vai emme. Jos pidämme kaikkea muuta tekemistä tärkeämpänä kuin kolotuksiamme, myös kolotukset voivat unohtua ja poistua huomiostamme - ainakin joksikin aikaa.

"Selkäni tuli kipeäksi, vaikka mitään en tehnyt!"

Tällaisten kehon viestien laiminlyönti pitkäaikaisesti ei ole mielestäni biologisesti järkevää. Kuten aiemmin sanottiin, hermokudos on hapennälkäistä. Kolotuksen epähuomioiminen pitkäaikaisesti on kuin pidättelisi janoa olemalla juomatta. Jos lihaksissa tuntuu epämukavuuden tunnetta, kannattaa liikkua ja liikehtiä säännöllisesti ja usein pitkin päivää. Ei janoakaan kannata sammuttaa niin, että iltaisin juo kannullisen vettä kerralla, saati niin, että kerran viikossa äyskäröi kokonaisen kanisterin. Jano pysyy poissa, kun vettä juo pieniä annoksia pitkin päivää. Samoin kolotuksille tekee hyvää, kun esimerkiksi työntekoa tauottaa riittävän usein.

Odottaisitko janonkaan kanssa niin kauan, että olo on aivan nääntynyt? Tuskin tulisi mieleen myöskään sanoa:"suuni tuli kuivaksi, vaikka mitään en tehnyt!" Liikuntaharrastusten lisäksi kannattaa siis liikehtiä pitkin päivää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti